WAT IS KIWANIS?

Kiwanis Belgium-Luxembourg is een district behorende tot de internationale organisatie Kiwanis International, die mensen met uiteenlopende beroepen samenbrengt in clubs en die aan lokale dienstverlening doet zonder oogmerk van persoonlijk belang, aan anderen die het minder hebben.

Het district Belgium-Luxembourg telt 179 clubs en 4.067 leden. (3.490 mannen – 577 vrouwen). Kiwanis telt wereldwijd 8.600 clubs in 82 landen, met een totaal van 307.000 leden.

Kiwanis is een internationale organisatie van serviceclubs. Een serviceclub is een club van mensen die door het opzetten en uitvoeren van activiteiten geld bijeenbrengen (fundraising) en dat bijeengebrachte geld uitgeven aan goede doelen (fundspending). Er zijn meerdere servicecluborganisaties in Belgie en in de wereld.

De clubs van Kiwanis zijn autonoom in hun handelen. Ze hebben zich echter wel gebonden aan regels en enkele verplichtingen van Kiwanis International. Het hoofdkantoor van Kiwanis International is gevestigd in Amerika, in de stad Indianapolis. De regionale werking op het Europese continent wordt gecoördineerd vanuit het Regional Service Center in Gent.
Kiwanisclubs kunnen gemengd zijn of alleen bestaan uit mannen of uit vrouwen. De leden van de clubs zijn in principe afkomstig uit alle lagen van de bevolking. De clubs streven het liefst naar leden uit verschillende beroepsgroepen.

Adobestock 211208117
Kiwanis Blue Bag Day

BLUE BAG

Kiwanis Zottegem-Egmont organiseert jaarlijks een kledij-inzameling op het grondgebied van Zottegem, Brakel en Herzele. De eerste zaterdag na het Paasverlof is traditioneel de dag waarop de leden en sympathisanten van Kiwanis met bestelwagens de zakken kledij ophalen. Naast het ecologische aspect van de actie, is het primaire doel ervan om fondsen in te zamelen om sociale doelen ten behoeve van kinderen te financieren.

WIJNDEGUSTATIE

Jaarlijks organiseert Kiwanis een wijnweekend waar bezoekers kunnen genieten van meer dan 40 soorten wijn met lekkere producten zoals olijven, kazen en charcuterie. De opbrengst van het wijnweekend gaat steeds traditiegetrouw naar een goed doel.

Kiwanis Wijn Placeholder

KLASSIEKE CONCERTEN

Jaarlijks organiseert Kiwanis Zottegem een klassiek concert in de dekenale kerk van Zottegem. Door de coronamaatregelen kan dit niet doorgaan voor onbepaalde tijd. We kijken er naar uit om u zo snel mogelijk opnieuw te kunnen verwelkomen. We houden u op de hoogte.