WIE ZIJN WIJ?

Als Kiwanis Zottegem Egmont maken wij deel uit van de Internationale Kiwanis Serviceclub, die wereldwijd meer dan 320.000 leden telt. Wij vinden het namelijk onze plicht om een stuk terug te geven aan de maatschappij en ons in te zetten voor diegenen die het minder goed hebben, met in het bijzonder aandacht voor minderbedeelde kinderen lokaal en wereldwijd. Zo steunen wij reeds meerdere jaren lokale Zottegemse organisaties zoals Lichtpunt, Hartekamp, Mindervaliden, de Schoolgemeenschappen Zottegem en Brakel, en anderen. Iets verder weg van Zottegem, geven wij ook steun aan de Ziekenhuisschool UZ Gent die, met immer te beperkte middelen, onderwijs organiseert voor langdurig zieke kinderen – waaronder ook kinderen uit het Zottegemse.

Internationaal zijn wij actief o.a. in het Eliminate Project, dat er naar streeft om de “Maternale en Neonatale Tetanos” wereldwijd uit te roeien. Om al deze projecten te steunen en te kunnen blijven steunen, hebben wij dus regelmatig centen nodig. De reden waarom wij onze verscheidene Fundraising-organisaties hebben, namelijk:

• Wijndegustatie in het voorjaar.
  • Blue Bag Day (kledij-inzameling) in Zottegem, Brakel en Lierde na de paasvakantie.
  • Klassiek concert in het najaar.
Kiwanis Wijn Placeholder
Always be a little kinder than necessary
JAMES M. BARRIE

HISTORIEK

Kiwanis is een initiatief van twee Amerikanen. Zij kregen het idee om mensen met uiteenlopende beroepen samen te brengen in een vriendenkring, met de bedoeling elkaar wederzijds te steunen en te helpen. Dit leidde tot de oprichting van de eerste club in Detroit, in de Amerikaanse staat Michigan op 21 januari 1915. Deze datum wordt sindsdien beschouwd als de oprichtingsdatum van Kiwanis.
In november 1916 werd Kiwanis internationaal door de oprichting van de eerste Canadese club in Hamilton, Ontario. Pas in 1961 werd de eerste club buiten Amerika en Canada opgericht en wel in Wenen.

WAAR KOMT DE NAAM KIWANIS VANDAAN?

Vast staat dat de woorden ‘NunKee-wan-is’ de basis vormen van de huidige naam Kiwanis. Deze woorden vormden een uitdrukking in de taal van de Ochipew Indianen, die leefden in de omgeving van Detroit. Voor deze uitdrukking zijn verscheidene malen verschillende vertalingen gevonden. De eerste was ‘Wij drijven handel’, daarna kwamen ‘Wij maken plezier – wij maken lawaai’.
Die vertalingen moeten op een of andere manier in het begin van de twintigste eeuw uiting zijn geweest van iets gemeenschappelijks. De eerste Kiwanians vermaakten zich goed met elkaar, lieten van zich horen, maar dreven niet echt handel. Daarvoor in de plaats begonnen zij aan dienstverlening zonder oogmerk van persoonlijk belang, aan anderen die het minder hadden.

In het Nederlands wordt de naam Kiwanis tegenwoordig graag uitgelegd als ‘Laat zien wie en wat je bent’ en ‘Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden’.

Kiwanis Over Ons History Logo

KIWANIS IN DE WERELD

Momenteel heeft Kiwanis International clubs in 88 landen in de wereld met in totaal circa 300.000 leden. Verreweg de meeste clubs bevinden zich in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Er zijn ook al clubs in Afrika (Algerije, Tunesië, Kenia, Nigeria en Zuid-Afrika) en Azië (Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Kazakztan, Tadzjikistan, Kirgizië).

ONS TEAM

De Waele Franky